Friday, 15 March 2013

SUPER FOODS!

Możemy dostać je online, w dobrze zaopatrzonych żywnościach bądź od prywatnych importerów. Superfoods czyli żywność nadzwyczajna często zraża swoją ceną czy warto?
Mieszkając w Polsce sezonowość owoców często skazuje nas na kupno importowanych produktów. Najczęściej sięgamy po mandarynki, banany, pomarańcze - według badań zawartość witamin i substancji odżywczych w tego typu produktach jest niestety niższa od założenia. Wpływ zapewne na to ma proces ich dojrzewania, który zaczyna się najczęściej w podróży, a kończy na półkach sklepowych. Dla zdrowia nie są obojętne także środki ochrony roślin powszechnie stosowane przez producentów warzyw i owoców konwencjonalnych.
Przewaga tzw. super żywności dominuje właśnie w tych dwóch kwestiach - najczęściej są to produkty certyfikowane, organiczne, a proces ich utrwalania (liofilizacja) nie powoduje żadnych strat składników odżywczych. Mają też nawet 50 krotnie silniejszy potencjał antyoksydacyjny.
Wolne rodniki powstają na skutek naturalnych przemian metabolicznych organizmu, promieniowania UV, palenia papierosów, skażeń środowiskowych, infekcji czy nadmiernego wysiłku fizycznego. Dlatego tak ważne jest by w diecie nie zabrakło silnych przeciwutleniaczy, które zablokują niszczące zdrowe komórki działanie wolnych rodników.

SUROWE KAKAO



W przeciwieństwie do powszechnie sprzedawanych czekolad, surowe kakao to prawdziwa skarbnica magnezu i antyoksydantów. Czekolada zazwyczaj jest w takim stopniu przetworzona, między innymi przez poddanie jej działaniu temperatury, że nie można mówić o jakichkolwiek prozdrowotnych właściwościach.
Kakao oprócz minerałów zawiera również błonnik, który poprawia perystaltykę jelit. Ma także unikalną zdolność stymulacji produkcji enzymów trawiennych - przez co dobroczynnie wpływa na przebieg trawienia pokarmów.
W swoim składzie ma również alkaloidy, białka, beta karoten, leucynę, kwas linolowy, lipazę, lizynę i teobrominę - dzięki czemu poprawia zarówno psychiczny jak i fizyczny stan organizmu.
Dzięki zawartości wspomnianych antyoksydantów chroni nasze komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

JAGODY GOJI


Te małe niepozorne jagody to prawdziwa bomba wartości odżywczych. Są bogactwem przeciwutleniaczy w szczególności luteiny i zeaksantyny. Mają zbawienny wpływ na nasz narząd wzroku. Ponadto chronią wątrobę, poprawiają krążenie, wspierają tkankę mięśniową oraz układ odpornościowy.
Badania wskazują także, że regularne spożycie ekstraktów z jagód może hamować rozwój niektórych nowotworów, obniżać poziom "złego" cholesterolu oraz stabilizować poziom cukru we krwi.
Dzięki temu są idealną przekąską dla cukrzyków. W przeciwieństwie do innych suszonych owoców te nie podnoszą tak gwałtownie poziomu cukru we krwi, a jednocześnie chronią oczy - które są narządem szczególnie narażonym na powikłania związane z tą chorobą.

MANGOSTAN


Ten egzotyczny owoc jest źródłem wit. C, tiaminy, niacyny, kwasu foliowego oraz alfa i beta karotenu. Zawiera także miedź, wapń, żelazo, magnez, fosfor i cynk. Swoje zabarwienie zawdzięcza głównie kryptoksantynie beta - jest to bardzo dobry antyoksydant.
Spożywanie go przeciwdziała katarakcie, grzybicy, starzeniu się, otyłości, osteoporozie i niektórym nowotworom.

GRZYB REISHI


Nazywany grzybem nieśmiertelności jest jednym z najbardziej cienionych gatunków grzybów jeśli chodzi o działanie prozdrowotne. Ma on udowodnione w licznych badaniach działanie przeciwnowotworowe szczególnie w przypadku raka piersi, macicy, prostaty, żołądka, nerek, wątroby, trzustki, odbytnicy i okrężnicy. Zastosowanie swoje również znajduje w leczeniu białaczki i chłoniaka nieziarniczego. 
Regularne spożywanie tych grzybów obniża poziom LDL cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi.

NONI


Ten niezwykły owoc pomaga utrzymać skórę w zdrowiu i zapewnia jej młodzieńczy wygląd. Leczy także egzemę. Noni stymuluje wydzielanie melatoniny i serotoniny dzięki czemu stanowi skuteczną broń w walce z depresją. Ma działanie alkalizujące, jest to szczególnie istotne gdyż współczesna dieta w większości przypadków zakwasza nasz organizm. Zawiera fitosterole, dzięki którym skutecznie blokuje absorpcję cholesterolu. 
Ma właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze.

ACAI



Są bogatym źródłem antocyjanów i bioflawonoidów.
Mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie mięśnia sercowego, poprawiają krążenie, zabezpieczają przed tworzeniem się skrzepów i odprężają naczynia krwionośne.
Szczególnie warto pomyśleć o nich w okresie przeziębień, badania wskazują, że mają one działanie immunostymulujące i skutecznie wspierają walkę organizmu z patogenami.
Mają działanie przeciwzapalne, pomocne mogą okazać się u osób z alergią, zmniejszając jej objawy.
Spożywanie ich wpływa także na poprawę kondycji, wydolności i ogólnego stanu zdrowia organizmu.
Łagodzą także nieprzyjemne objawy towarzyszące menopauzie.

ALOES



Aloes stosowany jest głównie na skórę, szczególnie podrażnioną lub suchą. Jednak jego rola wewnętrzna jet również godna uwagi. Ma działanie antyoksydacyjne, reguluje poziom cukru we krwi, poprawia wchłanianie niektórych leków. Poprzez swoje immunomodulacyjne właściwości poprawia odporność organizmu i jego walkę z infekcjami.
Poprawia ogólny metabolizm, zwalcza zaparcia i redukuje poziom drożdży w organizmie.
Wpływa korzystnie na poziom pH, może być stosowany jako środek pomocniczy w przypadku chorych na AIDS. W badaniach wykazano, że ekstrakt z aloesu zmniejsza reprodukcję wirusa HIV o ok.30%.
Przy wyborze produktu najlepiej jest zwrócić uwagę na to by nie był on pasteryzowany ze względu na utraconą wtedy aktywność enzymatyczną. Często producenci soków dodają także szkodliwe konserwanty więc należy dokładnie czytać etykietę produktu.
Idealnie byłoby po prostu wyhodować sobie aloes i zrobić samemu sok/tonik.


Istnieje lista ORAC ustanowiona przez Amerykański Departament Rolnictwa przedstawiająca potencjał antyoksydacyjny poszczególnych produktów.


Oto kilka z najsilniejszych:

GOŹDZIKI 290, 283
OREGANO 175,295
WANILIA 122, 400
ACAI 102, 700
KAKAO 55, 653
JAGODY GOJI
24, 287
Dla porównania:
BROKUŁY 3, 083
JABŁKA 3, 049
POMARAŃCZE 1, 819
KIWI 1, 210

5 comments:

  1. Czy picie soku z noni w jakimś stopniu przynosi podobne rezultaty jak spożywanie owoców noni?

    ReplyDelete
  2. Tak, sok z noni (prawdziwy, w ciemnej szklanej butelce: http://www.zdrowenoni.pl) będzie również działał :)

    ReplyDelete
  3. Właśnie mam zamiar w najbliższym czasie zacząć jeść jagody goji :)

    ReplyDelete
  4. Uwielbia jagody goi :) Lubie je dodawac do szejkow czy koktajli :)

    Zapraszam
    zdrowiezwyboru.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. hej. trafilam tu przez forum "wegetarianie.pl. Fajny blog :). Mam pytanko. Czy łuski kakaowe tez zachowują jakieś właściwości? tzn jak sobie przez 3 minutki napar z tego wygotuje i z mlekiem wypije? to cos bede z tego miec? bo ja to bardzo lubię od dziecka :) pozdrawiam

    ReplyDelete