Thursday, 13 September 2012

Nie możesz schudnąć? Być może winny jest temu kortyzol!



Jest to hormon, który wydzielany zostaje w momencie stresu zarówno emocjonalnego jak i fizycznego. Odgrywa on również kluczową rolę metaboliczną. To on w dużej mierze decyduje o tym z czego nasz organizm będzie czerpał energię: białek, tłuszczy czy węglowodanów.
W prawidłowo funkcjonującym organizmie adrenalina sprawia, że jesteśmy pobudzeni, zwiększa się również nasz poziom metaboliczny. Kortyzol wpływa na szybsze reakcje organizmu m.in. produkcję glukozy, która ma w znaczący sposób podnieść poziom energii w czasie stresu.

Co dzieje się jednak gdy jesteśmy narażeni na niego przez dłuższy czas? Chodzi nie tylko o ten rodzaj stresu, który odczuwany jest przez nas jako silna emocja ale również brak snu, przemęczenie fizyczne czy nadużycie energetyczne organizmu.
Badania wykazały, że w momencie gdy adrenaliny jest zbyt dużo komórki tłuszczowe stają się oporne na jej sygnały. Inaczej mówiąc nie uwalniają one tłuszczu w odpowiedzi na stymulację hormonalną. Ze względu na długotrwałą obecność kortyzolu kumulują one tłuszcz.
Badania wykazały, że kobiety które reagowały na stres większym wydzielaniem kortyzolu były w konsekwencji bardziej skłonne do objadania się w czasie stresu.
Wysoki poziom kortyzolu zmniejsza również poziom testosteronu co jest główną przyczyną utraty tkanki mięśniowej.
Jednym z objawów zachwiania równowagi hormonalnej jest wysoka konsumpcja węglowodanów prostych tj.: białe pieczywo, słodycze, produkty wysoko przetworzone.
Naukowcy odkryli również enzym HSD obecny w komórkach tłuszczowych, który wyzwala wzrost kortyzolu wewnątrz nich. Mimo prawidłowego poziomu tego hormonu we krwi obecność enzymu może w znaczący sposób wpływać na rozrost komórek tłuszczowych.
Badania wykazały iż najwięcej HSD zawierają na ogół komórki tłuszczowe brzucha co może wyjaśniać skłonności do gromadzenia się w tym miejscu nadmiernej tkanki tłuszczowej.

Jak zmniejszyć poziom kortyzolu i schudnąć?
1). Aktywność fizyczna

Regularny i zrównoważony wysiłek pozwoli nam utrzymać nerwy na wodzy. Poprawia wrażliwość insulinową oraz zwalcza niekorzystne działanie hormonów stresu na organizm. Już 20minutowy szybki marsz daje zbawienne efekty w trosce o spokój i zdrowie naszego ciała.
2). Techniki relaksacji
Spośród wielu znanych najbardziej polecam jogę, medytację i ćwiczenia oddechowe. Pozwolą nam się wyciszyć i spojrzeć na różne aspekty naszego życia z całkowicie innej perspektywy.
3). Herbata
Podczas gdy kawa wpływa na podniesienie poziomu kortyzolu, czarna herbata pita regularnie wpływa na zachowanie równowagi hormonalnej. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Londyńskim wykazało, iż uczestnicy pijący regularnie czarną herbatę mieli niższy poziom kortyzolu i reagowali mniejszym jego wydzielaniem w sytuacji stresowej niż grupa pijąca placebo z taką samą ilością kofeiny.
4). Wdzięczność
Zamiast narzekać i denerwować się wszystkim dookoła - rozejrzyj się i znajdź chociaż pięć rzeczy, za które jesteś wdzięczny. Pięć osób, które kochasz i nie wyobrażasz sobie życia bez nich.
Pomyśl o rzeczach, ludziach, sytuacjach, które sprawiają że uśmiech bez żadnego wysiłku wraca na Twoją twarz.

"Jeśli jesteś przygnębiony - żyjesz w przeszłości,
jeśli jesteś zdenerwowany - żyjesz w przyszłości,
jeśli jesteś spokojny - żyjesz w teraźniejszości."

-Lao Tzu

Jak się okazuje dieta nie może być powodem do stresu. Zdrowa i dobrze zbilansowana w połączeniu z aktywnością fizyczną i szczerą radością jest kluczem do pięknej sylwetki.

1 comment: