Thursday, 28 August 2014

Aminokwasy, które zagęszczą włosy! Co jeść by mieć długie i zdrowe włosy.


Aminokwasy są niezwykle efektywne w zagęszczaniu włosów i przeciwdziałaniu ich wypadaniu. Powodem dla którego przynoszą pożądane rezultaty jest fakt, że nasze włosy składają się m.in. z keratyny, która jest niczym innym jak białkiem.
Do produkcji keratyny potrzeba głównie czterech aminokwasów: cysteiny, lizyny, argininy i metioniny. Spośród nich tylko metionina i lizyna są aminokwasami, które nie są wytwarzane w naszym organizmie. Nie mniej jednak produkcja reszty z nich może być niewystarczająca w przypadku ubogiej w składniki odżywcze diety. Zwiększenie puli aminokwasów w organizmie może znacząco stymulować włosy do wzrostu i sprawiać, że będą one silniejsze i zdrowe.

ARGININA
Arginina jest  niezbędna do produkcji tlenku azotu, który odpowiada za prawidłowe dotlenienie i cyrkulację krwi, a co za tym idzie wspiera dowóz składników odżywczych do cebulek włosa. Badania wykazały także, że aminokwas ten może zmniejszać efekt zniszczonych włosów na skutek rozjaśniania.
Żywieniowym źródłem argininy są przede wszystkim:
nabiał, ryby, owies, sezam, ciecierzyca, nasiona soi, pestki dyni i słonecznika

CYSTEINA
Nie jest niezbędnym aminokwasem, a oznacza to tyle, że nasz organizm jest w stanie sobie sam ją wyprodukować. Wysoka podaż tego aminokwasu pobudza porost włosów jak i zauważalnie wzmacnia cebulki. Chroni je także przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.
Żywieniowym źródłem cysteiny są przede wszystkim:
mięso, mleko, jajka, jogurty, zarodki pszenne, owies, czosnek, brokuły, cebula

LIZYNA
Aminokwas ten jest przydatny podczas wchłaniania wapnia, który to wpływa na tworzenie się kolagenu. Lizyna może także wpływać częściowo na blokowanie jednego z enzymów odpowiadających za procesy łysienia. Nie mniej jednak przewlekła suplementacja tym aminokwasem w wysokich dawkach może skutkować podniesieniem cholesterolu i zaburzeniem funkcjonowania nerek.
Żywieniowym źródłem lizyny są przede wszystkim:
jajka, ryby i fasole

TYROZYNA
Produkowana w organizmie z innego aminokwasu fenyloalaniny. Aminokwas ten tworzy melaninę, odpowiedzialną za kolor włosów i ich pigmentację. Tyrozyna także zmniejsza produkcję hormonu stresu w organizmie, a jak wiadomo stres jest jednym z głównych czynników utraty włosów.
Żywieniowym źródłem tyrozyny są przede wszystkim:
ryby, produkty mleczne, orzechy ziemne, pestki dyni i produkty sojowe

TAURYNA
Syntetyzowana z cysteiny może być jednak dostarczana również dzięki odpowiedniemu zbilansowaniu diety. Jest magazynowana w cebulkach włosów, jej nieodpowiednia ilość może skutkować cienkimi i słabymi włosami. Przy wybieraniu suplementów z tauryną należy zwrócić uwagę na współistnienie w nim antyoksydantów, które stanowią gwarancję właściwego działania produktu. Mogą nimi być wyciągi z zielonej herbaty, pestek winogron, jagód i innych owoców bądź liści.
Żywieniowym źródłem tauryny są:
ostrygi, mięso, serwatka, ryby i soczewica

METIONINA

Jest świetnym źródłem siarki, która wzmacnia włosy i zapobiega ich wypadaniu. Badania wykazują, że spowalnia procesy siwienia i przerzedzania włosów. Jest naturalnym antyoksydantem, chroni cebulki przed niekorzystnym oddziaływaniem wolnych rodników (produkowanych m.in. w narażeniu na promieniowanie ultrafioletowe).
Żywieniowym źródłem metioniny są:
zboża, jajka, nasiona sezamu, ryby oraz orzechy brazylijskie

Mimo wszystko wiadomo, że niewielkie podniesienie puli aminokwasów niekoniecznie zasili nasze czupryny – co więc robić? Jeśli szukamy suplementów to zwracajmy uwagę na udział poszczególnych aminokwasów, dobrym rozwiązaniem mogą okazać się białka serwatkowe w formie izolatu bądź koncentratu. Warto również stymulować cyrkulację krwi podczas kuracji – czyli wykonywać po prostu delikatny masaż głowy. Do tego celu wykorzystać można dostępne na rynku masażery bądź użyć własnych dłoni. Świetnie sprawdzi się to także w połączeniu z ciepłym olejkiem, zarówno tym dedykowanym do pielęgnacji włosów jak i zwykłą domową oliwą z oliwek.
Pamiętajmy, że mimo tego że włosy zbudowane są głównie z keratyny zawierają również minerały i witaminy, które są także niezbędne dla ich zdrowia. Zwiększenie podaży samych aminokwasów nie wystarczy jeśli organizm nie otrzymuje jednocześnie odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Przy kuracji aminokwasami warto zadbać o dietę bogatą w warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty i zdrowe tłuszcze.

2 comments:

  1. A piśmiennictwo? Z palca wyssane czy podparte czymś? Pisząc tego rodzaju wpisy proszę podawać źródła!

    ReplyDelete