Sunday, 31 August 2014

Surowa dieta - tak czy nie? Dieta raw za i przeciw.


Każdy z Nas wie jak ważne są warzywa i owoce w diecie. Ale czy można je wszystkie spożywać na surowo by osiągnąć maksymalne rezultaty?
Ostatnio furorę robi tak zwana "surowa dieta". Jej założenie opiera się na spożywaniu wyłącznie nieprzetworzonych produktów, głównie warzyw, owoców, pestek, orzechów i kiełków.
Surowa żywność to bogactwo enzymów, substancji fitoodżywczych, witamin i minerałów. Nie mniej jednak niektóre warzywa potrzebują obróbki termicznej by dezaktywować w nich substancje zmniejszające wchłanianie witamin.

Każdy powinien dopasować dietę do swoich aktualnych potrzeb. W Polsce w klimacie kiedy przez około pół roku jest chłodno Nasz organizm potrzebuje ciepłych, rozgrzewających dań. Ten efekt poniekąd można osiągnąć poprzez stosowanie przypraw działających rozgrzewająco, lecz nie jest to dokładnie to samo.
Pamiętajmy, że organizm wyposażony jest w mechanizmy przystosowawcze. Jeśli od urodzenia żyjemy w takim właśnie klimacie i przywykliśmy do jedzenia ciepłych potraw będzie Nam bardzo ciężko z tego zrezygnować.
Co ciekawe gdy zwierzęta przybywają do zoo stara się im zapewnić warunki jak najbardziej zbliżone do ich naturalnego środowiska. Tym samym pingwinów nie umieścimy w piasku pośród drzew, a słonia w basenie z wodą. To samo ma miejsce w przypadku ich żywienia. Każde dostaje specyficzną dietę z uwzględnieniem potrzeb oraz warunków klimatycznych, w których zwykły żyć - jako gatunek.
Idealnym rozwiązaniem jest spożywanie choć jednego dania na ciepło - zwłaszcza w okresie jesienno - zimowym.

Uwaga na pestycydy!

Problemem są także pestycydy i inne substancje stosowane w celu ochrony roślin. Nie ukrywajmy, nie każdy z Nas ma środki finansowe i czas by kupować produkty certyfikowane, a ich wybór jest dość ograniczony. Warto oprócz tradycyjnego mycia warzyw i owoców używać do tego rozcieńczonego octu. Oczyści on warzywa i owoce w naturalny sposób, a co najważniejsze jest całkowicie bezpieczny dla zdrowia.
Na liście najbardziej zanieczyszczonych pestycydami owoców i warzyw znajdują się:
- czerwona papryka
- importowane winogrona
- importowany szpinak
- brzoskwinie
- jabłka
- pomidorki cherry

Na te produkty należy też zwrócić jak największą uwagę, jeśli nie mamy możliwości zakupu ich u organicznych dostawców/rolników pamiętajmy by dokładnie umyć je przed spożyciem.

Energia roślin

Nie ulega wątpliwości, że to co jemy wpływa na poziom Naszej energii. Zarówno przez kilokalorie jakie dostarcza jak i energie, którą ze sobą niesie. Fotografie kirlianowskie pokazują jak różne są wyładowania koronowe w przypadku ugotowanych i surowych warzyw czy owoców.


Zarówno dieta składająca się z naturalnych produktów przetworzonych (głównie pod wpływem temperatury) jak i zupełnie surowa nie jest idealna. Są substancje, których wchłanianie zwiększa się pod wpływem procesów termicznych jak np. jeden z najsilniejszych antyoksydantów likopen. Związek ten ma udokumentowane licznymi badaniami działanie antynowotworowe - szczególnie w przypadku zapobiegania rozwojowi nowotworu gruczołu prostaty - absorpcja jego zależy od stopnia przetworzenia źródła, z którego pochodzi. W ten właśnie sposób sos pomidorowy ma więcej łatwo przyswajalnych związków prozdrowotnych niż pomidory jedzone w surowej postaci. Nasiona - zwłaszcza roślin strączkowych mają silne inhibitory, które zmniejszają wchłanianie minerałów, aminokwasów czy witamin. Długie moczenie ich nie zawsze rozwiązuje problem, zazwyczaj potrzebna jest delikatna obróbka termiczna.
Ważny jest jednak sposób tej obróbki. Gotowanie na parze jest jednym z najlepszych sposobów gdyż ogranicza straty witamin i składników mineralnych, a ponadto sprawia, że substancje antyoksydacyjne są łatwiej wchłanialne (np. te obecne w brokułach). W przypadku pomidorów świetnie sprawdzi się duszenie z dodatkiem tłuszczu, ułatwi to asymilację struktur przeciwutleniających. Jeśli gotujemy zboża bądź nasiona roślin strączkowych warto dodać do wody szczyptę soli himalajskiej, ma ona ponad 84 pierwiastki, dzięki czemu uzupełni straty w ogólnym bilansie makro- i mikroskładnikowym.

Kluczem do zdrowia jest dobrze zbilansowana dieta, w której nie brakuje zarówno surowych jak i gotowanych produktów.

Ponadto styl życia, który przynosi Nam radość, jedzenie które niesie przyjemność i ludzie, którzy dają uśmiech.

1 comment:

  1. Natural Health News is dedicated to providing the latest information on natural health and beauty. Natural Health News also provides in-depth and insightful reviews on health related products whether you search for general health products and suppliers or specialty products and service online and health related issues focusing on helping readers gathering relevant information about quality, price, and making decision to select their favorite goods.

    ReplyDelete