Friday, 8 February 2013

Skąd nasz organizm czerpie energię podczas ćwiczeń?

 

 To co jemy wpływa nie tylko na nasze samopoczucie ale także na siłę i wytrzymałość naszych mięśni podczas treningu. Glukoza jest podstawowym cukrem, z którego organizm czerpie energię. Twoja wątroba przechowuje pewien zapas glukozy, który zostaje stopniowo uwalniany do krwiobiegu gdy jej poziom zaczyna spadać.

Najniższy poziom glukozy występuje rano, przed posiłkiem.
Skąd zatem nasz organizm czerpie energię podczas wysiłku?

WĘGLOWODANY


 Twoje ciało zamienia węglowodany w glukozę. Ta jeśli nie zostaje zużyta w całości, jest magazynowana w mięśniach i w wątrobie. Jeśli Twoje zapasy są pełne zaczyna być ona przechowywana w postaci tkanki tłuszczowej, którą tak ciężko jest nam „spalić”.
Pamiętajmy jednak o tym by na 2-3 godziny przed ćwiczeniami zjeść posiłek składający się z węglowodanów złożonych takich jak pełnoziarniste pieczywo, brązowy ryż czy kasze. Nie podniesie on tak szybko poziomu cukru we krwi, dzięki czemu nie będziemy automatycznie głodni, a uwalniana stopniowo energia pozwoli nam ćwiczyć przez długi czas.

TŁUSZCZE


1 gram tłuszczu dostarcza 9 kalorii. Mamy bardzo dużą zdolność magazynowania tłuszczu. Nasze komórki tłuszczowe raz powstałe - nigdy nie zanikają. Tłuszcz jest źródłem energii w przypadku średniej intensywności ćwiczeń o długim czasie trwania jak np. bieg.
Przekształcenie zmagazynowanego tłuszczu w energię wymaga trochę czasu. Dlatego też ćwiczenia trwające krócej niż pół godziny nie zmuszają organizmu do wykorzystania rezerw zmagazynowanych w postaci tkanki tłuszczowej.

BIAŁKO

 

To najgorsze źródło energii, z jakiej organizm może czerpać siły na ćwiczenia. Utrata tkanki mięśniowej wiąże się z dużą ilością reakcji wolnorodnikowych i spowolnieniem metabolizmu. Białko jednak odgrywa ważna rolę naprawczą mięśni. Powinniśmy szczególnie dbać o jego podaż uprawiając sport. Choć tak naprawdę by mogło pełnić swe funkcję potrzeba stosunkowo niewielkiej ilości białka bo około 0,8g na każdy kilogram masy ciała.



NAPOJE SPORTOWE PODCZAS DŁUGICH ĆWICZEŃ
Jeśli ćwiczysz intensywnie dłużej niż 1,5h wspieraj się napojami sportowymi.
Uzupełniają one straty minerałów podczas wysiłku fizycznego.
Spożywanie węglowodanów prostych podczas długich ćwiczeń pomaga zwalczać zmęczenie związane z gwałtownym spadkiem glukozy oraz efektywniej wykorzystać czas.
OSHEE to jedyny na rynku napój witaminowy z funkcją energetyczną, tak więc nie jest to typowy napój energetyczny mający na celu pobudzenie ciała lub ewentualne przyspieszenie termogenezy. 
Jedna puszka Vitamin ENERGY FORMULA pokrywa 100% dziennego zapotrzebowania na witaminy i minerały. Warto zatem sięgnąć po ten produkt jeśli ćwiczymy i dbamy o nasze zdrowie.

Reasumując pamiętajmy o zbilansowanej, racjonalnej diecie podczas uprawiania sportu i nawadnianiu organizmu w trakcie jego trwania, jak i tuż po.
To co jemy ma nie tylko wpływ na przebieg naszych ćwiczeń ale także na ich rezultaty!

1 comment:

  1. bardzo ciekawy artykuł :) nigdy nie piłam oshee

    ReplyDelete