Saturday, 9 February 2013

Witamina D w okresie zimowym…

Witamina D nazywana witaminą słońca jest szczególnie ważna w okresie jesienno - zimowym kiedy nie mamy dostępu do światła słonecznego, pod którego wpływem mogłaby zostać syntetyzowana.

Dostarczenie wystarczających dawek witaminy D z diety, bez światła słonecznego jest prawie niemożliwe.
Najbardziej narażone na jej niedobór są osoby ze zdiagnozowaną celiakią, ciemnym kolorem skóry, otyli oraz osoby nie mające możliwości przebywania min. 15minut dziennie w promieniach światła słonecznego.
Niedobory te przyczyniają się do rozwoju szeregu jednostek chorobowych.

INFEKCJE
Witamina D pełni funkcje regulacyjne jeśli chodzi o nasz układ odpornościowy.
Badanie na japońskich dzieciach wykazało dość skuteczną ochronę wobec grypy dzięki spożywaniu suplementów diety zawierających witaminę D. Odsetek zachorowań w stosunku do grupy kontrolnej był 40% niższy.

OSTEOPOROZA
Niedobór witaminy D jak i wapnia skutkuje niską gęstością kości, co stanowi jedną z przyczyn osteoporozy.
Jesteśmy wówczas bardziej narażeni na wszelkiego rodzaju złamania.
Ma także ogromny wpływ na mineralizację kości i zachowanie ich prawidłowej struktury.

NOWOTWÓR
Witamina D odgrywa ważną rolę w prewencji nowotworów: zwłaszcza jelita, prostaty i piersi.
Niedobór jej znacząco zwiększa ich ryzyko.


WITAMINA D W SPORCIE
Witamina D odgrywa również bardzo ważną rolę u osób czynnie uprawiających sport. Wzmacnia ona mięśnie i ogranicza ryzyko ich uszkodzeń.
Dość duże badanie przeprowadzone w San Diego w 2011 wykazało, że sportowcy, u których poziom witaminy D był niski byli bardziej narażeni na poważne uszkodzenia mięśni.
Dla osób, które trenują w zamkniętych pomieszczeniach dobrym rozwiązaniem jest uwzględnienie suplementacji witaminy D bądź picie napojów zawierających ją w swym składzie jak OSHEE vitamin shot z witaminą C, calcium i witaminą D. Witamina D zwiększa wchłanianie wapnia - dzięki takiemu połączeniu będzie on skuteczniej wykorzystany przez organizm. Witamina C ma działanie antyoksydacyjne co przy okazji ograniczy negatywne działanie wolnych rodników powstających podczas czynnego uprawiania sportu.

1 comment:

  1. Gdy tylko jest błekitne niebo od razu wybieram się na długie spacery żeby zażyć trochę słońca
    http://perfektbin.blogspot.com/

    ReplyDelete