Friday, 6 February 2015

Dieta przeciw rozstępom!



Skóra to Nasz największy organ dbałość zewnętrzna nie do końca ochrania przed szkodliwym działaniem endogennych enzymów np. tych rozkładających kolagen bądź wolnych rodników uszkadzających jej struktury i przyspieszających starzenie skóry.
Skóra jest często narażona na rozciąganie - m.in. gdy przybywa dodatkowych kilogramów, podczas ciąży bądź znacznej budowy masy mięśniowej.
Na powstawanie rozstępów wpływ ma dużo czynników (między innymi są to uwarunkowania genetyczne i płeć) nie mniej jednak odpowiednia dieta może wzmocnić włókna kolagenowe czyniąc je bardziej odpornymi na rozciąganie. Kolagen jest typem białka, który działając wraz z keratyną zapewnia skórze moc, gładkość i odporność na rozciąganie. Jest produkowany w organizmie - przez skórę i w innych organach lecz wraz z wiekiem i zmianami hormonalnymi jego wewnętrzna produkcja maleje. Dlatego tak ważne jest by dbać o odpowiednią dietę wspierającą jego produkcję, ochraniającą przed uszkodzeniami i działającą wzmacniająco na struktury skóry.

Produkty bogate w wit. C, E, beta karoten oraz substancje antyoksydacyjne

Wpływają na poprawę elastyczność skóry, działają przeciwzapalnie, neutralizują wolne rodniki.
Badania wykazały, że witamina C wspiera organizm w konwersji proliny i lizyny w kolagen. Obfitym ich źródłem są orzechy, pietruszka, czerwona papryka, róża, acerola, jagody, bataty, marchew i inne warzywa oraz owoce.

Zdrowe kwasy tłuszczowe

Zimnotłoczone oleje roślinne i masła orzechowe to niezbędnik zdrowej skóry nie tylko w postaci olejów do masażu ale i dodatku do diety. Należy wzbogacać nimi w szczególności dania bogate w antyoksydanty gdyż te są łatwiej wchłaniane w towarzystwie tłuszczu.

Awokado bądź olej z awokado

Ma udowodnione działanie wspierające produkcję kolagenu. Zawiera roślinne fitosterole i inne substancje chemiczne o działaniu przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym.

Produkty sojowe

Produkty sojowe zawierają genisteinę, która wspiera produkcję kolagenu i częściowo blokuje enzymy odpowiedzialne za jego rozkład. Ma ona także pozytywny wpływ na regulację gospodarki hormonalnej u kobiet. Przy wyborze należy kierować się własnymi preferencjami smakowymi i szukać informacji od producenta, że produkt ten jest niemodyfikowany genetycznie. Świetnie sprawdzą się także fermentowane produkty sojowe np. tempeh.

Nasiona strączkowe

Wspierają produkcję kwasu hialuronowego, który odpowiada za głębokie nawilżenie skóry. Staje się ona bardziej sprężysta, a co za tym idzie odporna na wszelkiego rodzaju rozciąganie jej struktur.

Siarka

Pierwiastek ten naturalnie wspiera produkcję kolagenu - szczególnie obfite w nią są cebule i czosnek. Ten ostatni zawiera również taurynę i kwas liponowy, które wspierają odnowę uszkodzonych struktur kolagenowych.

Likopen

Czerwone oraz różowe owoce i warzywa są szczególnie bogate w ten antyoksydant. Hamuje on działanie kolagenazy - enzymu niszczącego włókna kolagenowe. Na poziom wchłanialności likopenu ma wpływ obróbka termiczna produktów i dodatek kwasów tłuszczowych Omega 3 - obydwa czynniki zwiększają jego biodostępność.

Proteiny

Skóra zbudowana jest z protein więc nie jest zaskoczeniem, że odpowiednia ich podaż w diecie będzie dbała o jej kondycje i zdrowie. Białka jaj kurzych są obfitym źródłem proliny, lizyny jak i samego kolagenu przez co stymulują jego endogenną (wewnętrzną) produkcję.

L-arginina

Wspiera procesy naprawcze skóry i stymuluje do produkcji kolagenu.

Nawodnienie

Prawidłowo nawodniona skóra jest mniej skłonna do powstawania rozstępów. Nawilżanie zewnętrzne nie rozwiąże problemu nieodpowiedniego nawodnienia organizmu. By upewnić się, że Nasze nawodnienie jest właściwie należy zadbać o różnorodność. Zmieniać marki wód mineralnych, włączyć do menu niskosodowe soki warzywne, gęste zupy, wzbogacać wod mineralną ziołami (np. mięta i melisa) bądź owocami i warzywami (ogórek, arbuz, cytryna itp.).
Z ziołowych naparów godne polecenia są: pokrzywa, hibiskus, dzika róża, skrzyp polny, bratek i stokrotka.

Ziołowa pomoc - tulsi


Popularne i święte zioło w Indiach. Jest prawdziwą skarbnicą substancji fitoodżywczych. Ma działanie antybakteryjne, ściągające i antyoksydacyjne. Można stosować zarówno zewnętrznie (zmieloną suszoną tulsi połączyć z wodą) jak i przyrządzać na jej bazie herbaty bądź wzbogacać nią koktajle. Tulsi można znaleźć w ziołowych mieszankach indyjskich jako suplement wspomagający ogólną kondycję organizmu.

Niektórych zmian w strukturach skóry nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować i im zapobiec lecz zdrowa dieta bogata w wyżej wymienione produkty będzie na pewno działała ochronnie i zmniejszy problem powstawania rozstępów, które zazwyczaj pozostają trwałymi bliznami nadającymi się do leczenia laserowego bądź delikatnego zmniejszania ich widoczności kremami (np. z wyciągiem z perły czy cebuli).

7 comments:

  1. Dużo kolagenu jest w zdrowym, domowym rosołku na kościach :)

    ReplyDelete
  2. Myśle ,że nawet sama woda przynosi baaardzo duże efekty :]

    ReplyDelete
  3. oo temat dla mnie, bo to dziadostwo porobiło mi sie..

    ReplyDelete
  4. Czeka Mnie to niebawem ;) a że to nie jedna sztuka więc wszystkie informację się przydadzą :D

    ReplyDelete
  5. Natural Health News is dedicated to providing the latest information on natural health and beauty. Natural Health News also provides in-depth and insightful reviews on health related products whether you search for general health products and suppliers or specialty products and service online and health related issues focusing on helping readers gathering relevant information about quality, price, and making decision to select their favorite goods.

    ReplyDelete
  6. Walka z rozstępami jest ciężka!

    ReplyDelete